چای سیاه به بهبود قندخون کمک کرده و ممکن است از بروز دیابت جلوگیری کند

چای سیاه به دلیل مزایای بی شمار سلامت آن به تازگی مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است و تعداد زیادی از تحقیقات به بررسی و اثبات فواید آن پرداخته‌اند. آخرین مقالات در این زمینه به توانایی چای سیاه در سرکوب افزایش قند خون اشاره داشته است. یک تحقیق جدید نشان داد که چای سیاه به طور قابل توجهی از افزایش قند خون در میان افراد بزرگسال سالم و افراد مبتلا به پیش دیابت پس از مصرف یک نوشیدنی قندی جلوگیری می‌کند.

 نویسندگان این مقاله که در مجله‌ی Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، گفتند: ما نشان دادیم که استفاده از چای سیاه 60، 90 و 120 دقیقه پس از صرف نوشیدنی سوکروز موجب کاهش قند خون در مقایسه با پلاسبو می‌شود.

پرفسور Clifton استاد تغذیه ی دانشگاه استرالیای جنوبی درآدلاید گفت: این داده‌ها تایید می‌کند که پلی فنل‌های موجود در چای پاسخ گلایسمیک را کاهش می‌دهند و ممکن است مسئول کاهش نرخ بروز دیابت در میان افرادی باشند که از چای سیاه و قهوه استفاده می‌کنند.

 پرفسور Cliftonبه تازگی نتایج یک بررسی جامع در مورد نقش پلی فنل‌های تغذیه‌ای (موجود در چای، دارچین، شکلات، انار و روغن زیتون و....) را بر تنظیم هموستازی گلوکز و حساسیت به انسولین در مجله‌ی Nutrients منتشر کرد.

قدرت پلی فنلهای چای

در واقع، مواد فعال زیستی عمده در چای سیاه، پلی فنلها هستند. پلی فنلها، آنتی اکسیدانهای طبیعی هستند که به وفور در غذاهای گیاهی (و نوشیدنیها) یافت می شوند و گفته می شود که سبب ارتقاء سطح سلامت و محافظت در برابر طیف وسیعی از بیماری ها می شوند.

چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ همه از گیاهCamellia Sinensis  ساخته می شوند. چای سبز، که حداقل میزان اکسیداسیون بر روی آن انجام شده است، شامل فلاونوئیدهای ساده به نام کاتچین است. در طی فرایند تولید چای سیاه، که در آن برگهای این گیاه به طور کامل تری اکسید می شوند، کاتچین تبدیل به فلاونوئیدهای پیچیده ای می گردد که به نام تئافلاوین وthearubigens  شناخته می شوند. تحقیقات نشان داده است که تئافلاوین وthearubigens  به میزان قابل توجهی خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد خواص فشار خون بالای خود را حفظ کرده اند.

 پرفسورBeresniak  مدیر اجرایی داده کاوی بین المللی در ژنو و نویسنده ی یک مطالعه جهانی بزرگ در زمینه ی چای سیاه و سلامت، که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، گفت: این مطالعه ی جدید، یافته های تعدادی از مطالعات بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، بالینی، اپیدمیولوژیک و زیست محیطی را در مورد اثرات مثبت مصرف چای سیاه در پیشگیری از دیابت و دیابت بالینی تایید نمود.

این مطالعه، با استفاده از داده های مربوط به 50 کشور در سراسر جهان، نشان داد که کشورهایی با بالاترین سطح مصرف چای سیاه -ابتدا ایرلند سپس انگلستان، ترکیه و روسیه- دارای کمترین نرخ شیوع دیابت نوع 2 هستند. ایالات متحده در فهرست این کشورها برای نوشیدن چای سیاه نزدیک به انتهای این فهرست قرار می گیرد.

اثبات علت و معلول

با این حال، این مطالعه ی جدید یک رابطه ی علت و معلولی را ثابت نکرده است، دکتر Beresniak گفت: باید تحقیقات علیتی بیشتری برای درک مزایای چای سیاه در کنترل قند خون انجام گردد.

در حالی که عصاره ی چای سیاه در تجربیات آزمایشگاهی، از جذب کربوهیدرات ها جلوگیری کرده و سبب سرکوب قند خون پس از صرف غذا در مطالعات حیوانی می شود، نویسندگان این مقاله گفتند: آنها مطالعه خود را به دلیل کمبود نسبی تحقیقات بالینی در مورد اثرات چای سیاه در کنترل قند خون پس از صرف غذا در انسان، ادامه خواهند داد.

نویسندگان همچنین اشاره کردند که کنترل قند خون بعد از صرف غذا یک راه مهم اما ساده برای کمک به جلوگیری از ابتلا به دیابت است و استفاده از چای سیاه، به عنوان یک غذای کاربردی، ممکن است برای این منظور مفید باشد.

چای، پس از آب، پر مصرف ترین نوشیدنی در جهان است. حدود 78 درصد از چای تولید شده در جهان سیاه  است و عمدتا در اروپا و شمال امریکا استفاده می شود؛ حدود 20٪ چای سبز است و بیشتر در کشورهای آسیایی مصرف می شود و در حدود 2٪ به چای اولانگ تعلق دارد، که میزان اکسیداسیون آن حدواسطی بین چای سبز و سیاه است و مورد علاقه ی افراد در چین و تایوان است.

با توجه به گزارش فدراسیون بین المللی دیابت مستقر در بروکسل در سال 2015، 415 میلیون نفر در جهان یا به عبارت دیگر یک نفر از هر 11 فرد بزرگسال به دیابت مبتلا بودند، انتظار می رود این تعداد تا سال 2040، روندی صعود داشته باشد و به 642 میلیون نفر افزایش یابد. برآورد می شود که 318 میلیون نفر در سراسر جهان از عدم تحمل گلوکز و یا پیش دیابت رنج می برند.

در ایالات متحده که مقام اول را در دیابت در میان کشورهای توسعه یافته دارد، بیش از 29 میلیون بزرگسال به دیابت و حدود 86 میلیون بزرگسال( بیش از یک سوم از جمعیت) به پیش دیابت( یک بیماری جدی سلامت که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و همچنین دیگر بیماری های مزمن را افزایش می دهد) مبتلا هستند. اکثریت قریب به اتفاق کسانی که به پیش دیابت (90٪) مبتلا می باشند از این موضوع اطلاع ندارند.

منبع:

https://www.endocrineweb.com/news/diabetes/56850-black-tea-improves-glucose-levels-may-help-prevent-diabetes